Gotlamm i Bosnien del 2.

Nu har det gått ett bra tag sedan denna reseberättelses första del kom, men en höst fylld av lamning och andra sysslor har inneburit att andra prioriteringar har fått göras. Nu är dock berättelsen färdig och här kommer den.

På torsdag morgon åkte vi direkt efter frukost till resans huvudmål, Donnia Skinns beredningslokaler i Bugojno. Vi delades upp i två grupper och fick under ledning av Katarina och Filip en rundvandring i berederiet. Vår grupp gick med Katarina och började i beredningens sista del samt fick en visning av deras sidoverksamheter.

Delar av berederiet sett uppifrån.

Vi inledde i sömnadsverkstaden där vi fick se de duktiga sömmerskorna i arbete. Dels lagas alla skinn som fått någon skada med sömmar på lädersidan som även vid stora skador är så perfekt gjorda att de ytterst sällan kan skönjas från ullsidan. Utöver detta traditionella arbete på ett berederi har Donnia även på senare tid börjat legosy diverse skinnprodukter till olika kunder i Sverige och runt om i Europa. Allt från västar och tofflor till vantar och kuddar sys på beställning och att se dessa duktiga hantverkare ”in action” var verkligen roligt.

Vidare gick vi till färgningsavdelningen där både läder (mocka) och ull kan färgas i regnbågens alla färger. Donnia har även de senaste åren byggt upp en tovningsverkstad där man tovar ull och bygger ihop ulltomtar åt en stor kund i Sverige. Det sista vi tittade på under den första delen med Katarina var det nya reningsverket som invigdes 2016. Med denna investering blev Donnias berederi i Bosnien Europas och antagligen hela världens modernaste och mest miljöanpassade berederi. De kromsaltrester som renas i processen blir endast en liten massa som tas om hand av ett företag i Österrike som kan återanvända det. Annars går vatten så rent att det kan drickas ut från reningsverket när processen är klar, otroligt imponerande och även väl tilltaget för eventuell framtida expansion.

Rundtur i reningsverket

Nästa runda blev med Filip som visade oss alla steg i beredningen. Den börjar med att skinnen slungas i en centrifug för att få bort smuts och saltrester från dem, sedan klipps ullen grovt i en så kallas våtklipp. Efter detta ”fläskas” skinnen vilket innebär att man skär bort alla senor och fettrester från huden i en maskin. Efter fläskningen går de ner i stora blandarkar som påminner om gigantiska betongblandare, här snurrar skinnen ihop med kromsalter och vatten i flera dagar och det är alltså här själva garvningen sker. Efter garvningen centrifugeras skinnen och efter det hängtorkas de i ett stort torkskåp för att sen spännas upp på en plantork där de sträcks ut och torkas helt torra.

Efter torkning kardas skinnen i en maskin för att sen centrifugeras igen för att de skall återbinda sin lock efter kardningen. Lädersidan slipas sedan mjuk och len på slipstenar och slutligen så klipps ullen till önskad längd i en maskin och man skär till kanterna för att få bort eventuella ojämnheter och tråkiga former.

Lädersidan slipas.

Ett otroligt intressant besök var där över och vi förundras över hur mycket kunnande som ryms inom företagets fyra väggar och det var fascinerande att se hur mycket handpåläggning som krävs vid varje moment på varje enskilt skinn. Varje del i processen utförs med skicklighet och precision men även med ett stort mått yrkesstolthet från alla inblandade.

Efter rundvandringen i berederiet åkte vi vidare upp i bergen till en av Titos gamla jaktstugor. Här skulle vi under eftermiddagen få uppleva en traditionell bosnisk grillfest tillsammans med hela personalstyrkan på Donnia. Mängder av mat och dryck, helgrillade lamm och traditionella rätter serverades till sång och dans. Vackert väder och en storslagen omgivning gjorde sitt till och innan vi visste ordet av var det sen kväll och dags att åka hem till hotellet. En magisk dag på alla sätt var till ända och vi somnade alla ovaggade tillbaka på hotellet.

Platsen för eftermiddagens bosniska grilfest.

Fredagen var dag för hemresa och efter frukost började bussresan mot Sarajevo. Väl framme fick vi tillfälle att besöka en mysig park där vi fikade och njöt av lugnet. Vidare till Tunnel of Hope där vi fick en guidad rundtur i museumet och fick höra oerhört hemska berättelser om kriget av en ung man som växt upp under Serbernas belägring av Sarajevo. Intressant men hemskt besök och det var fler än en av oss som hade svårt att hålla tårarna borta. Vi hann även se en del av Sarajevos gamla stad där vi hann äta lunch innan vi åkte vidare till flygplatsen och resan hem till Stockholm.

Ett stort tack till Donnia skinn och familjen Ugrinovski som tog med oss på denna fantastiska resa. Vi ser fram emot att återvända till Balkan som trots att det upplevt tre stora krig på mindre än 100 år är ett område med otroligt trevliga människor och storslagen natur.

Gotlamm åker till Bosnien

Hamnen i Dubrovniks gamla stad sett från bussen.

Vi bereder våra skinn genom ett företag i Tranås som heter Donnia Skinn och drivs av familjen Ugrinovski. Donnia har sitt egna berederi i Bosnien sedan 2002 och ibland ger de oss kunder möjlighet att följa med på en unik studieresa till berederiet. Tionde september 2019 var det dags för en ny resa och vi lyckades knipa två av de åtråvärda platserna. Flyg från ett höstigt Arlanda till Dubrovnik i Kroatien inledde resan och väl på plats vid Adriatiska havet möttes vi av härligt sommarväder och shortsen åkte snabbt på.

Bussen tog oss in till gamla stan där lunch avnjöts och en guidad rundtur tog vid. Sedan inspelningen av den populära TV-serien ”Game of Thrones” (Dubrovnik är inspelningsplats för den fiktiva staden ”Kings Landing”, huvudstad i de sju kungadömena) är det tydligt att en ny slags turism dominerar staden. Olika guidade rundvandringar i seriens spår erbjöds i vart och vartannat hörn och priserna på mat och dryck har skjutit i höjden. Den vackra staden visade sig dock från sin bästa sida med ljuvligt väder, klarblått vatten och fantastiska gamla kulturbyggnader. Idag bor endast ca 1500 personer i den gamla stadskärnan som även inrymmer en mysig hamn med fina uteserveringar och många lyxiga båtar.

Bosniens vackra kuststad Neum från vårt hotell.

Efter lite egentid i Dubrovnik gick bussen vidare mot Bosnien. Cirka en timme med buss från Dubrovnik ligger Bosniens enda kuststad Neum inklämd mot Adriatiska havet med Kroatien både i norr och söder samt även med en kroatisk halvö som skjuter ut och skymmer sikten mot öppet hav. Här åt vi en trevlig middag med hela gruppen och hann även med ett havsdopp tidigt på onsdag morgon innan bussen gick vidare.

På onsdagen gick sen bussen norrut över bergen. Första anhalten var Mostar, ytterligare en vacker stad med en medeltida stadskärna som drabbades hårt av kriget på 90-talet. Här intogs dagens lunch på en restaurang med utsikt över den gamla bron som åter byggts upp efter att vart helt bortsprängd under kriget. Vi bjöds även på ett extra skådespel när ungdomar (företrädesvis) hoppade från den 24 m höga bron ner i floden Neretva där båtar plockade upp våghalsarna. I Mostar hann vi även promenera genom de lokala butikerna och marknaden med lite shopping för de som ville.

Den återuppbyggda bron i Mostar.

Vidare åkte vi sen mot Bugojno, staden där berederiet ligger och där vi skulle spendera två nätter. Första anhalten på detta stopp var en fårgård där vi fick se och höra om den bosniska fårproduktionen. Vi mötte ett antal glada fårbönder som med öppna armar tog emot oss med en rejäl festmåltid. Egna ostar, lammkorvar, hembakt bröd och den lokala specialiteten ”Pita” (en slags smördegskringla fylld med köttfärs eller ost) samt drycker av alla de slag hade dukats upp i den trevliga herdestugan på 800 m höjd. Medan vi åt och drack samt njöt av utsikten över staden vallades fåren till oss av herdarna och när de väl hittat fram till platsen där vi var fick vi höra en hel del om deras produktion. I Bosnien har man två raser av får, en traditionell ras samt en rysk ras som blivit vanligare på senare tid. Den inhemska bosniska rasen är dock mest populär fortfarande då den passar bäst till mjölkning och mjölk till osttillverkning är det man producerar i huvudsak. Lammen säljs till lokala slaktare. Fåren betar uppe i bergen och varje fårbonde får ha max 300 får. Marken som betas ägs av staten och bönderna får stöd för att beta markerna och hålla dem öppna.

Mysig värmestuga för herdarna på 800 m höjd.
Betande får av inhemsk bosnisk ras.

Efter detta trevliga studiebesök checkade vi in på hotellet i Bugojno och gick sedan ut och åt en fantastisk bosnisk middag på familjen Ugrinovskis favoritrestaurang ”Babilon”. Torsdagens äventyr på berederiet samt utflykten tillsammans med Donnias härliga personal i bergen återkommer vi till inom kort… 😊

Publicerad

Gotlamm på Gotland Dog Show

Andreas redo att möta alla härliga människor och hundar.

Helgen 31/8 – 1/9 gick Gotland Dog Show återigen av stapeln. Den årliga hundutställningen som samlar hundentusiaster och hundar från hela världen till lilla Gotland för två dagars högklassig tävling har även blivit en av årets höjdpunkter för oss på Gotlamm.

Då vi är nybörjare på detta var vår företrädare och mentor Emma med oss under tältresning och uppackning av alla skinn under den tidiga lördagsmorgonen. Otroligt uppskattat och som vanligt väldigt trevligt med Emmas sällskap tycker vi. Då vi varnats för att denna helg allt som oftast bjuder på ruskigt höstväder hade vi förväntat oss blåst och regn från sidan, istället fick vi soligt och klart väder med härliga sommartemperaturer runt 25 grader om än att det blåste upp lite under söndagen.

Linda och mentor Emma känner sig redo för dagen.

Vi hade två fantastiska dagar på utställningen och alla olika vackra hundar tillsammans med sina härliga hussar och mattar tog emot oss med öppna tassar. Väldigt många roliga och givande möten med både gamla och nya bekantskaper. Kul att så många redan följde oss i sociala medier och att vi fick många nya följare under helgen. Vi är så glada att ha fått träffa er alla och ser fram emot nästa år när vi självklart kommer tillbaka igen.

Fler lockiga skönheter fanns på plats, finbesök av en stilig veteran och hans härliga matte.
Härligt collage från helgen.

En dag med Gotlamm

Idag har vi haft besök av superproffsiga Evelyn Wallin Photography. Vi har fotat lite bland våra härliga skinn i butiken och i det dagliga arbetet vi gör med skinnen. Varje skinn bedöms individuellt och de prissätts utefter färg, form och storlek, men framförallt efter kvalitet på lock och glans. Ojämna kanter snyggas till med skinnkniven och skinnen stämplas med vår egen logga så att alla skinn från oss lätt skall kunna kännas igen.

Ofta undrar kunder vad det är som skiljer mellan olika skinn och och vad som gör att det kan skilja så väldigt mycket i pris som det ibland gör. När vi jobbar i vår fysiska gårdsbutik är det lättare att visa på de olika skinnen vilka skillnader som finns och vad vi bedömer vid prissättning, men även i vår webbshop försöker vi göra en så rättvis bedömning som möjligt av varje skinn och beskriva det i detalj så att ni som kunder lättare skall kunna göra rätt val utan att ha sett skinnen live.

Hos Gotlamm har ni alltid fri frakt inom Sverige och även fri returrätt, köper ni ett skinn av oss skall ni vara nöjda för lång tid framåt! Välkomna att besöka oss i gårdsbutiken eller här i webbshoppen. Vi svarar mer än gärna på frågor via mail eller telefon så tveka inte att höra av er om det är något ni funderar över.

Linda & Andreas

Made By Gotland

Nu har de öppnat! Vi på Gotlamm har inlett ett samarbete med “Made by Gotland” som är ett företag som samlar gotländska designers och formgivare för att under gemensam gotländsk flagg erövra världen. 😃

I en alldeles egen Made by Gotland-butik med fik och showroom i avgångshallen (innan incheckning) på Visby flygplats säljer de numer förutom häftigt hantverk, kläder och inredning av gotländsk design även våra vackra lammskinn.

Vi hoppas att ni som flyger till ön och inte hinner komma förbi oss i gårdsbutiken passar på att titta in under sommaren! ☀️

Öppettider:
Mån-fre 08.30-18.00
Lördag 08.00-15.00
Söndag 09.30-20.30

Krusmyntagården

Vi är stolta och glada att samarbeta med Krusmyntagården! Där kan ni i restaurangen få provsitta på våra fina lammskinn men även köpa dem i butiken.

Krusmyntagården är verkligen ett måste när ni är på Gotland. Stanna till här för en bit mat eller fika i den fina miljön vid havet. Handla deras ofta lokalproducerade varor, strosa i örtagården, ta en drink och se solnedgången. Följ dom gärna på Facebook och Instagram så vet ni när det är grillkväll på gång!

Publicerad

Gotlamm och Sorby Gårdsbutik blir ett!

Senaste tiden har det kommit många frågor om vi inte har någon fysisk butik. Detta har lett fram till att vi tillsammans med Andreas föräldrar bestämt att ta över Sorby Gårdsbutik redan denna säsong och driva den i Gotlamms regi genom Andreas och Linda.

Vi kommer i gårdsbutiken sälja skinn och kött från Sorby Gårds ekologiska lammbesättning samt en del andra spännande produkter som kommer att lanseras under säsongen. Vi kommer att öppna butiken redan nu till påsk och har öppet långfredag, påskafton och påskdagen kl. 11-16.

Vi hoppas att ni har vägarna förbi och besöker oss i butiken, om inte nu i påsk så till sommaren!

Vi kommer att ha öppet utvalda helger från och med påsk fram till sommaren då vi kommer att ha öppet tisdag-söndag, håll uppsikt på vår facebooksida för öppettider!

Välkomna!

Linda och Andreas

Gotlamm har nya ägare!

Vilka är vi?

Vi driver tillsammans med Andreas föräldrar Sorby Gård, på norra Gotland, där Andreas är femte generationen. Gården har ekologisk lammproduktion och är sedan 1996 ansluten till KRAV. Andreas är Lantmästare och har under 15 år arbetat inom lantbruket, mest med försäljning. Linda är sjuksköterska i grunden och har de senaste 20 åren arbetat med läkemedelsforskning.

”Vi är inne i ett generationsskifte för gården och ser skinnen som en fantastisk produkt för framtiden som dessutom är väldigt rolig att arbeta med. Emma har jobbat hårt med kvalitét och finish och vi ser fram emot att förvalta hennes arv samt att utveckla företaget i takt med att vi driver lantbruket vidare i egen regi. Emma har skapat framgångsrika samarbeten med flera duktiga producenter runt om på Gotland och i Sverige. Dessa samarbeten hoppas vi kunna stärka och utveckla ytterligare.”

Vi tar över varumärket Gotlamm från Emma den första mars men vi har tjuvstartat lite för att säkerställa att allt det praktiska fungerar, så redan idag är det oss ni köper era skinn av. Har ni några frågor är det bara att höra av sig.

Välkomna till oss!

Andreas Sorby och Linda Barkemo.

Publicerad

Var kommer lammskinnen från? Del 1…

I alla år har jag tänkt att jag skulle göra någon slags presentation av de härliga människor och gårdar jag köper lammskinn och fårskinn från. Istället för att vänta på att jag ska ha samlat ihop material om alla…så kör jag igång nu med det jag har och sedan får fortsättning följa vart eftersom 🙂

Först ut är Ingegerd Sahlsten i Follingbo som har varit min mentor och nära samarbetspartner i mina tio år som lammproducent. Hon är oerhört kunnig, nyfiken på allt och har en fantastisk fingertoppskänsla för att ta väl hand om sina djur.

Ingegerd Sahlsten

Hennes gård är ekologisk och med i KRAV sedan många år. Där finns ca 90 tackor av alla möjliga raser så skinnen kommer med stor variation. Border Collien hjälper till med flytt och hantering av fåren och på sommaren finns rum att hyra på Follingbos B&B.